Uloga financijskog direktora u ESG-u

Poslovni argumenti za ESG nastavljaju dobivati na snazi s C-suiteom: 64% financijskih direktora vjeruje da će usvajanje ESG-a poboljšati njihove dugoročne financijske rezultate, pokazalo je godišnje istraživanje BDO-a. Sada bi se njihov fokus trebao okrenuti izvršenju. Kako se ESG uklapa u poslovnu strategiju? Tko bi trebao voditi zaduženje?

Kako bi inicijative za održivost uspjele, ESG mora biti međufunkcionalno partnerstvo. Financijski čelnici — s pristupom velikim količinama organizacijskih podataka i utjecajem na proračun i poslovnu strategiju — moraju igrati vodeću ulogu u unapređenju ESG strategije svoje organizacije. Bez vodstva i podrške ureda financijskog direktora, značajna operativna promjena ne može zaživjeti.

ESG mandat financijskog direktora

Ovlasti financijskih čelnika proširile su se posljednjih godina i uključuju sve, od digitalne transformacije do upravljanja radnom snagom. Djelokrug i utjecaj financijskog direktora prožimaju sve funkcije organizacije, pozicionirajući ih za pokretanje trajnih promjena.

Održiva transformacija nije iznimka. Uspješna integracija ESG-a u temeljne poslovne operacije i dugoročnu poslovnu strategiju organizacije zahtijevat će pokroviteljstvo i aktivno sudjelovanje financijskog direktora za donošenje odluka temeljenih na podacima i dodjeljivanje resursa potrebnih za transformaciju.

Financijski direktori također moraju predvoditi napore u identificiranju, mjerenju i izvješćivanju o ESG faktorima. Financijski direktori dobro znaju da se "ono što se mjeri, time i upravlja." Trebalo bi mjeriti i učinak ESG-a i ishode programa, ne samo radi usporedbe napretka s ciljevima ESG-a, već i radi osiguravanja transparentnosti kroz vanjsko izvješćivanje. Kako se financijsko izvješćivanje proširuje na nefinancijske ESG metrike, financijski direktori moraju pomoći u oblikovanju ESG objava i definirati kako se temeljni podaci bilježe i prate. Financijski čelnici najbolje su opremljeni za integraciju ovih nefinancijskih pokazatelja u postojeće procese financijskog izvještavanja.

Upravljanje ESG rizikom i izvješćivanje

ESG strategije ne samo da unapređuju društvenu odgovornost poduzeća i bave se ekološkim i društvenim utjecajima organizacije, već i ublažavaju potencijalno štetne rizike povezane s ESG-om. Kako organizacije procjenjuju svoje poslovanje kroz ESG leću te rizike moraju integrirati u cjelokupno upravljanje rizicima poduzeća. Financijski direktori trebali bi surađivati s voditeljima rizika kako bi se pozabavili strategijom i nadzorom oko pitanja kao što su klima, pitanja na radnom mjestu i ugled. Što se tiče financijskih rizika i rizika povezanih s izvješćivanjem, financijski direktori će preuzeti vodstvo.

Kretanje novim mjernim podacima

Za mnoge će ESG izvješćivanje uskoro eskalirati od najbolje prakse do mandata. Organizacije s međunarodnim operacijama možda se već suočavaju sa zahtjevima izvješćivanja o održivosti. Nakon što SEC finalizira svoje predložene objave o klimatskim promjenama, od američkih kompanija kojima se javno trguje morat će se objaviti utjecaj materijalnih klimatskih rizika na njihovo poslovanje, operacije, lanac vrijednosti i strategiju te podatke o emisijama stakleničkih plinova. Ključni dionici, uključujući investitore i klijente, počinju držati privatne tvrtke na sličnim razinama transparentnosti.

Transparentnost je temeljno načelo održivog poslovanja. Dionici sada zahtijevaju da organizacije otkriju podatke koji prate njihove ESG programe i napredak prema ciljevima. Čak i bez regulative, ESG izvješćivanje ključno je za postizanje razine povjerenja koju tržište želi. Osim dionika, ESG rejting agencije ne čekaju na regulatore: organizacije koje ne otkrivaju ESG informacije dobivaju niske ESG rezultate, što može utjecati na sve, od lojalnosti kupaca do pristupa kapitalu.

Procjena materijalnosti ESG rizika jedan je od najvećih izazova izvješćivanja – s kojim se najbolje može pozabaviti suradnjom između financijskog direktora i voditelja održivosti organizacije, uz nadzor odbora. Financijski direktor donosi uvid u rizike i metrike izvješćivanja koje su važne za tvrtku i njezine dionike te ih usklađuje s poslovnom strategijom. Voditelj održivosti zatim određuje značajnost dionika, nefinancijske ESG prioritete, standarde specifične za industriju i najbolje prakse objavljivanja.

Za financijske direktore izvješćivanje o održivosti može se činiti kao učenje drugog jezika. Kako sve više organizacija integrira financijsko i nefinancijsko izvješćivanje, suradnja financijskog direktora s glavnim voditeljem održivosti i širim menadžment timom tvrtke bit će ključna. Usredotočivanje na "zašto" - prijedlog korporativne vrijednosti - ključno je za razvoj, provedbu i komuniciranje strategije održivosti. Financijski direktori igraju ključnu ulogu u identificiranju prilika za stvaranje vrijednosti u toj strategiji održivosti, pomažu u postavljanju ESG ciljeva i, što je najvažnije, pomažu u uspostavljanju metrike učinka i procesa za praćenje i izvješćivanje o napretku. Ove su odgovornosti obilježja ureda financijskog direktora.- Christopher Tower, BDO USA ESG strategija i voditelj usluga

Greenwashing vratari

Što je Greenwashing?

  “Kada menadžerski tim unutar organizacije čini lažne, nepotkrijepljene ili izravne obmanjujuće izjave ili tvrdnje o održivosti proizvoda ili usluge, ili čak o poslovanju u širem smislu.“ - Definicija Instituta za korporativne financije

U nedostatku obveznih standarda, organizacije imaju značajnu fleksibilnost u praksama ESG izvješćivanja. Bez dovoljnog nadzora, unutarnje uzbuđenje oko ESG-a i pritisak da se prijavi mogu rezultirati pretjeranim tvrdnjama i obećanjima. Nedosljedne metode prikupljanja podataka također mogu dovesti do netočnog izvješćivanja. Uspostava internih kontrola kako bi se osiguralo da ESG izvješćivanje bude i točno i pouzdano ključno je za ublažavanje rizika greenwashinga.

Financijski direktori imaju stručnost u olakšavanju jamstva o financijskom izvješćivanju, radu s internim revizorskim timovima i vanjskim revizorima kako bi osigurali postojanje sustava i procesa za prikupljanje nefinancijskih informacija, a zatim jačanju i testiranju okruženja kontrola. Financijski čelnici mogu nametnuti strogost financijskog izvješćivanja ESG-u, usklađujući politiku i praksu kako bi spriječili skepticizam dionika i regulatorni nadzor. Mnoge organizacije također dobivaju potvrdu treće strane - što je već uvjet u nekim jurisdikcijama - za neovisnu provjeru integriteta ESG zahtjeva i procesa izvješćivanja.

Pristup kapitalu

Prema Sustainalyticsu, većina velikih banaka sada provjerava svoje kreditne portfelje u odnosu na ESG rizike, slijedeći smjernice Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj o dubinskoj procjeni za odgovorno korporativno kreditiranje. Neispunjavanje ESG kriterija zajmodavaca može diskvalificirati tvrtke iz financiranja ili pokvariti uvjete posudbe.

Investicijska zajednica također je ugradila ESG u svoje kriterije ocjenjivanja. Nedavno istraživanje BDO-a o industriji privatnog kapitala pokazalo je da 95% PE tvrtki provodi ESG procjene kao dio dubinske analize.

Što to znači za financijskog direktora? Financijski direktori trebali bi uključiti procjene materijalnosti ESG-a kao preduvjet za svoje strategije prikupljanja kapitala, budući da bi neuspjeh u adekvatnom rješavanju tih rizika mogao ozbiljno ograničiti pristup kapitalu, povećati trošak kapitala ili smanjiti procjenu. Financijski direktori — koji snose primarnu odgovornost za upravljanje odnosima između investitora i zajmodavaca — trebaju pomoći svojim organizacijama da integriraju ESG očekivanja i kriterije ovih dionika u širu strategiju.

Troškovi osiguranja

90% osiguravatelja prati ESG rizik

Osiguravatelji također donose odluke o pokriću na temelju ESG rizika. Punih 90% osiguravatelja prati ESG, prema Gartneru. Sve veći postotak prijevoznika ograničava pokrivenost u visokorizičnim sektorima i povećava premije za kvarove povezane s ESG-om i nedovoljna otkrivanja podataka. Neki osiguravatelji uključili su ESG kriterije u svoje osiguranje, što utječe na cijene.

Dok policama osiguranja i potraživanjima obično upravlja ured za rizike, financijski direktori moraju razumjeti moguće proračunske implikacije povećanja troškova osiguranja i potencijalnog gubitka pokrića. Prije sezone obnove, financijski direktori trebali bi surađivati s uredom za rizike kako bi razumjeli koji su ESG pokazatelji najvažniji za nositelje osiguranja.

Unošenje ESG-a u stvaranje vrijednosti

Većina ESG programa počinje s prikupljanjem podataka, izvješćivanjem i smanjenjem rizika, dok zrelije ESG strategije pokreću vrhunske i krajnje prednosti. Ostvarivanje ovih prednosti zahtijeva početno ulaganje i vrijeme za isplatu. Iako se može izgubiti u nizu rastućih zahtjeva za izvješćivanjem i regulativom, krajnji cilj ESG-a je zajednički i održivi rast: stvaranje dugoročne vrijednosti za sve dionike.

 
Glavni ESG ciljevi financijskih direktora


Top ESG objectives

Rješavanje ESG-troškovna zagonetka

Prema istraživanju Poslovne škole NYU Stern, ESG i inicijative za održivost poput strategija za smanjenje emisija ugljika mogu otkriti stotine milijuna pa čak i milijarde dolara uštede. Organizacije koje istražuju načine smanjenja svog utjecaja na okoliš mogu smanjiti svoj otisak na nekretninama, tražiti zgrade s ekološkim certifikatima ili premjestiti podatke iz pohrane na licu mjesta u oblak - inicijative koje smanjuju potrošnju energije i operativne troškove. PepsiCo je slavno uštedio 80 milijuna dolara u pet godina reciklirajući vodu korištenu u svom pogonu za grickalice Arizona Frito-Lay. Dodatne inicijative za smanjenje energije, pakiranja i otpada uštedjele su tvrtki više od 600 milijuna dolara u istom razdoblju.

Za financijske čelnike, pola bitke je osigurati da se ESG inicijative provode s okom na donju liniju. Integracija ESG-a u upravljanje troškovima znači postizanje ravnoteže između ciljanih, društveno odgovornih inicijativa za smanjenje troškova i pametnog trošenja za poticanje rasta. Umjesto da smanje troškove na prvi znak usporavanja, financijski direktori koji razmišljaju o održivosti usredotočuju se na uklanjanje područja rasipanja i operativne neučinkovitosti. Oni mijenjaju prioritete i preraspoređuju troškove prema inicijativama koje podržavaju dugoročne ciljeve stvaranja vrijednosti. Primjenom ESG leće na upravljanje troškovima, financijski čelnici će najvjerojatnije povećati profitne marže.

Donja linija? ESG i optimizacija troškova mogu i trebaju ići ruku pod ruku.

ESG integracija povećava dugoročne prihode

Organizacije s održivim poslovnim modelima rastu brže od onih bez njih. Tesla je, stvarajući prvo luksuzno električno vozilo, zabilježila najbrži rast prihoda u posljednjem desetljeću od 10 najvećih javnih kompanija.

Inovacija održivog poslovnog modela brzo postaje neophodna za privlačenje i zadržavanje kupaca koji su svjesni ESG-a. U SAD-u 61% potrošača ocjenjuje održivost kao važan kriterij kupnje. 42% spremno je platiti premiju za održive proizvode ili usluge. Podaci o kupnji podupiru ovo mišljenje: između 2013. i 2018., održivo plasirani proizvodi rasli su brže od alternativa u 90% kategorija potrošačke pakirane robe, pokazalo je istraživanje NYU Stern.

Tesla predstavlja revolucionarnu tehnologiju koja je učinkovito stvorila novo tržište, ali to nije jedini put do održivosti. Redizajniranje proizvoda da koriste reciklirane materijale, da traju dulje ili da se mogu reciklirati na kraju životnog vijeka može biti konkurentska diferencijacija koja povećava tržišni udio. Usvajanje etičkih praksi nabave također može omogućiti povećanje prihoda. Financijski direktori mogu podržati ESG strategije koje generiraju prihode planiranjem proračuna za inicijative održivih inovacija i partnerstvom s timom za održivost kako bi kvantificirali i pratili stvorenu potencijalnu financijsku vrijednost.

Iako ESG može otvoriti nova tržišta i potaknuti nove inovacije i izvore prihoda, zanemarivanje ESG-a također može ugroziti prihode. Od povećanih premija osiguranja do nižih kreditnih ocjena i odljeva kupaca, neuspjeh u rješavanju odgovarajućih ESG čimbenika može rezultirati značajnim udarcem na krajnji rezultat. Uvid u izloženost ESG riziku ključan je za razumijevanje načina na koji to može utjecati na financijski učinak. Financijski direktori trebaju procijeniti potencijalni utjecaj i vjerojatnost ESG rizičnih događaja na financijsku izvedbu, kao i razmotriti materijalne ESG prioritete kada donose odluke o tome gdje financirati rast i inovacije.

Financijski direktor kao ESG prvak

Malo je uloga u boljem položaju od financijskog direktora da motivira i mobilizira organizaciju da usvoji nova ponašanja i prihvati promjene. Voditi se primjerom je ključno: financijski direktori trebaju ugraditi ESG u vlastite procese donošenja odluka. Poslovna ulaganja i ciljevi učinka trebali bi se uskladiti s uspostavljenom ESG vizijom. Financijski čelnici također moraju poticati odgovornost, ne samo putem vanjskog izvještavanja, već i postavljanjem internih ciljeva i poticanjem napretka prema njima. Kako bi se ESG strategija transformirala iz nejasnih vrijednosti u opipljive akcije, financijski direktori moraju preuzeti vodstvo.

Napomena: izvorno objavio BDO USA. Pripremili Christopher Tower, voditelj ESG strategije i usluga i Karen Baum, voditeljica savjetodavnih usluga za održivost i ESG.​